סדנאות וקורסים לקהל הרחב

קורס חוויתי "קשב וזיכרון - מדע מעשי"

כל אחד מאיתנו היה רוצה לשפר את תפקודי הזיכרון שלו. במסגרת קורס זה יוצגו תיאוריות מדעיות עכשוויות בנושא קשב, זיכרון ויחסי הגומלין ביניהם. על בסיס ידע זה יוצעו אסטרטגיות לשיפור תפקודים אלו. במסגרת הקורס יחשפו המשתתפים לגורמים הפוגעים בזיכרון ויתנסו בשיטות לייעול תפקודי הזיכרון. פירוט ההרצאות:
 
  1. שער לזיכרון (מבוא לקשב): כל אחד מאיתנו היה רוצה לשפר את תפקודי הזיכרון שלו. מעטים יודעים, שהמפתח לשיפור הזיכרון טמון בשיפור היכולות הקשביות. במסגרת ההרצאה יילמדו מושגים ומודלים בנושא קשב, זיכרון ויחסי הגומלין ביניהם. חשיבותו של הקשב תודגש, כ"שער הכניסה" של מידע לזיכרון.

  2. "שקט, בבקשה" (בעיות קשביות): הרצאה זו תעסוק באופן מעשי בסוגי הקשב אשר הוצגו בשיעור הראשון. בעיות קשביות נפוצות יוצגו, בעיות אשר מקשות על קליטת מידע לזיכרון. יושם דגש על התמודדות עם מוסחות- גורמים להסחות-דעת יוצגו (חיצוניים, כגון רעש, ופנימיים, כגון דאגות וטרדות) ויבחנו דרכים מעשיות להתמודד עם ההסחות. בעיות קשב אחרות יבחנו גם הן, לדוגמא ירידה בקשב לאורך זמן (התעייפות). הצגת הקשיים והפתרונות תתבצע תוך שימוש בדוגמאות מחייהם של המשתתפים בקורס.

  3. סוגי זיכרון ותהליכי הכנסת מידע לזיכרון: טעות נפוצה הינה שהזיכרון הוא תהליך אחיד ולא משתנה. למעשה, הזיכרון האנושי מורכב מתהליכים שונים ובלתי-תלויים, המאפשרים אחסון של יחידות מידע מסוגים שונים. המפגש הנוכחי יפרט את סוגי הזיכרון ויחשוף את המשתתפים לשיטות של קידוד מידע, כאלו שמשפרות אחסון מידע לאורך זמן.

  4. אחסון ושליפה: אחסון יעיל של המידע אינו מבטיח את שליפתו המלאה מן הזיכרון, בזמן הנכון. כולנו מכירים את תחושת ה-Tip of the Tongue או את תחושת האכזבה אחרי ששכחנו להגיע לפגישה חשובה. היכולת לשלוף מידע תלויה בגורמים אישיים וסביבתיים (למשל, משך הזמן שמפריד בין הקידוד לשליפה או מידת חשיבותו האישית של המידע הנשלף). במפגש יבחנו דרכים לייעל תהליכי שליפה, במקום ובזמן המתאימים. 5. שימור יכולות זיכרון ומניעת הידרדרות קוגניטיבית בזקנה: במסגרת ההרצאה יוצגו למשתתפים השינויים אשר מתרחשים ביכולות החשיבה לאורך השנים, תתבצע הבחנה בין שינויים טבעיים לבין שינויים פתולוגיים. כמו כן, יוצגו דרכים לעיכוב ומניעה של שינויים אלו.

קורס "מוח בהפרעה", מסתורי ההתנהגות האנושית"

בקורס זה יתוודעו הסטודנטים לסיפוריהם יוצאי-הדופן של אנשים עם הפרעות נוירולוגיות (בדומה לסיפורים המתוארים בספר הידוע "האיש שחשב שאשתו היא כובע"). אנשים אלו שינו את החשיבה המדעית לגבי תפקוד המוח והקשר בינו ובין יכולות חשיבה ורגש. דרך סיפורי חייהם הסטודנטים יחשפו להתפתחות מדע הנוירופסיכולוגיה, מדע אשר קיבל דחיפה משמעותית בעשורים האחרונים.
פירוט ההרצאות:

  1. שורשי חקר המוח: התפתחות החשיבה האנושית לגבי בעיות התנהגות ורגש יוצגו- החל ממיתולוגיות מוקדמות לגבי מחלות אנושיות, התפתחות תפיסות ראשוניות לגבי מקור ההפרעות (תורת המרות של הרופאים היוונים) וההשפעה של תפיסות אלו על הנוירולוגיה והפסיכיאטריה המודרנית.

  2. לדבר "טאן" (שברים בשפה): התפתחות הנוירופסיכולוגיה המודרנית תוצג דרך סיפורו של "טאן", חולה בעל הפרעות שפה קשות. מחקריו של ד"ר פול ברוקה ב"טאן" וחולים בעלי בעיות דומות אפשרו, לראשונה, למצוא עדויות לקשר בין יכולות שפתיות לאזורים ספציפיים במוח. בסוף ההרצאה יכירו הסטודנטים את המבנה הכללי של המוח, ילמדו על הפרעות "אפזיות" ועל הגישה הלוקליסטית בנוירופסיכולוגיה.

  3. לראות, אבל לא לדעת: אגנוזיה ואפרקסיה הנן תופעות אשר מתבטאות ביכולות חושיות ומטוריות בסיסיות תקינות, לצד פגיעה ביכולת לזיהוי חפצים או השימוש בהם. בהרצאה זו הסטודנטים ילמדו להכיר את הביטוי של הפרעות אלו דרך תיאורי מקרה של חולים וקטעי סרטים.

  4. קיצור תולדות הזיכרון (הפרעות בזיכרון): במסגרת ההרצאה יוצגו התפתחויות בחקר הזיכרון בשנים האחרונות. ההרצאה תעקוב אחר סיפורו הייחודי של אדם אשר איבד את זיכרונו (H.M.) ודרך סיפורו יתוודעו הצופים להבדלים בין יכולות זיכרון שונות והפרעות אשר יכולות להתרחש ביכולות אלו.

  5. "Gage was no longer Gage" (שינויים באישיות): פיניאס גייג' היה פועל רכבת אשר במחצית המאה ה-19 שרד בנס תאונת עבודה מחרידה. פגיעת-הראש שעבר לא הותירה אותו מוגבל גופנית אך הביאה לשינויים אישיותיים מרחיקי לכת. שינויים אלו תועדו באופן מסודר ואפשרו למדענים להבין לראשונה את הקשר בין מוח ואישיות.

  6. הכרה ומודעות- אתגרים הניצבים בפני הנוירופסיכולוגיה: ליקויים במודעות שכיחים לאחר פגיעה מוחית ומתאפיינים בקושי לזהות ולהבין את העולם מסביב ולהסתגל אליו. בהרצאה יתוארו אנשים עם ליקויים אלו ודרכם ננסה להבין כיצד המוח מבנה את החוויה האנושית. לקראת סיום הקורס יתוארו ההתפתחויות המדעיות בנושא זה אשר מהווה את האתגר הגדול ביותר העומד בפני מדעי-המוח.


בין לקוחותינו


התוכנית הרב-תחומית של הדר

העמותה למען הקשיש והגמלאי בנתניה

מכון מגיד ללימודי המשך

מיסודה של האוניברסיטה העברית בירושלים





צור עימנו קשר

משרד ראשי (לדברי דואר):
רחוב ההגנה 20, דירה 5
גבעתיים 53449
 
סניף תל-אביב:
רחוב ברודצקי 36, תל אביב (ליד האוניברסיטה)

טלפון: 03-6002972
פקס: 077-4005634